Photobucket

Tuesday, August 11, 2009

Siapakah Yahudi

( Surah Al- Jumu ah: 4,5,6, & 7 )

Yang bermaksud:
( 4 ) DEMIKIANLAH KURNIA ALLAH, DIBERIKAN- NYA KEPADA SIAPA YANG DIKEHENDAKI- NYA, DAN ALLAH MEMPUNYAI KURNIA YANG BESAR.

Demikian itu [ iaitu islam atau wahyu dan kenabian Muhammad saw.( Qataadah ) ] adalah limpa kurnia ALLAH swt. yang diberikan kepada siapa yang dikehendaki- Nya; dan ALLAH swt. mempunyai kurnia yang besar.

Yang bermaksud:
( 5 ) PERUMPAMAAN ORANG – ORANG YANG DIPIKULKAN KEPADANYA TAURAT, KEMUDIAN MEREKA TIADA MEMIKULKANNYA, ADALAH SEPERTI KELDAI YANG MEMBAWA KITAB – KITAB YANG TEBAL, AMATLAH BURUKNYA PERUMPAMAAN KAUM YANG MEDUSTAKAN AYAT – AYAT ITU. DAN ALLAH TIADA MEMBERI PERTUNJUK KEPADA KAUM YANG ZALIM.

Perumpamaan orang–orang Yahudi yang dibebankan keatasnya kewajipan beramal dengan Kitab At-Taurat, kemudian mereka tidak beramal dengannya, adalah seperti keldai yang memikulkan timbunan kitab yang besar, tetapi tidak memahaminya. Amatlah buruknya perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat ALLAH swt. itu, dan ingatlah DIA ( ALLAH swt.) tidak akan memberi hidayah pertunjuk kepada kaum yang zalim.

Dalam ayat ini ALLAH swt. memperbandingkan orang-orang yang membaca Al-Kitab, tetapi tidak memahaminya ( tidak mengikuti isi kandungannya ) samalah seperti seekor keldai yang memikulkan Kitab ALLAH swt. yang berat, sedangkan ia tidak mengetahui isi kandungannya. ( Ibnu Abbas ) Bahkan ia lebih buruk dari keldai lagi, kerana keldai tidak memahami isinya, tetapi mereka yang memahami isinya tidak mengikutinya (Ibnu Kasir )

Yang bermaksud:
( 6 ) KATAKANLAH; HAI ORANG–ORANG YANG MENGANUT AGAMA YAHUDI, JIKA KAMU MENDAKWAKAN BAHAWA SESUNGGUHNYA KAMU SAJALAH KEKASIH ALLAH BUKAN MANUSIA-MANUSIA YANG LAIN, MAKA HARAPKANLAH KEMATIANMU, JIKA KAMU ADALAH ORANG–ORANG YANG BENAR.

Dan dinyatakan lagi di dalam surah Al-Maaidah ayat 18: Tentang pengakuan orang yahudi.

Berkata imam Al-Thabri : Jika kamu benar-benar yakin dengan dakwaan ini, maka bercita-citalah supaya ALLAH swt. mematikan kamu sekarang, supaya kamu dapat berehat.
Orang – orang Yahudi adalah suatu kaum yang penakut {sekiranya mereka mati} jika berperang, mereka menjalankan peperangan di waktu malam, agar mereka tidak dapat dilihat oleh musuh-musuh mereka. Malah mereka berselindung didalam rumah-rumah, binatang-binatang dan kubur-kubur. Dari ujian hidup di dunia kamu dapat berseronok dengan nikmat-nikmat syurga selepas matimu.

Berkata ibnu Al- Jauzi: kerana mati adalah lebih baik bagi kekasih ALLAH swt. daripada hidup di dunia, sekiranya benar dakwaan itu.

Yang bermaksud:
( 7 ) MEREKA TIADA AKAN MENGHARAPKAN KEMATIAN ITU SELAMA-LAMANYA DISEBABKAN KEJAHATAN YANG TELAH MEREKA PERBUAT DENGAN TANGAN MEREKA SENDIRI. DAN ALLAH MAHA MENGETAHUI AKAN ORANG-ORANG YANG ZALIM.

Dan sudah tentu mereka tidak akan bercita-cita untuk mati itu selama-lamanya dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan dan ALLAH swt. sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.

Berkata Qataadah: Sebenarnya orang-orang Yahudi adalah sangat takut dan benci kepada mati. Bersabda Rasulullah saw.

Yang bermaksud:
Demi ALLAH, jikalau orang-orang Yahudi bercita-cita untuk mati ketika itu, nescaya mereka terus mati dan mereka akan melihat kediaman mereka didalam neraka. (Ahmad, Al- Bukhari)

3 comments:

bintun nahl said...

siapakah yahudi? ana juga di tanya untuk mencari "siapa yahudi"?

bintun nahl said...

siapa yahudi? ana juga ditanya soalan itu?

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

Yahudi memang dah melampau...